Reforçar el transport públic, clau per afrontar la Zona de Baixes Emissions

A partir de l'1 de gener del 2020 entrarà en funcionament la Zona de Baixes Emissions. Es tracta d'una àrea de 95 km2 que restringeix la circulació de vehicles contaminants i que engloba la ciutat de Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià del Besós. A la capital catalana, la zona afectada és la compresa entre la ronda de Dalt i la ronda Litoral. Els barris de la Zona Franca, Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes quedaran fora d'aquesta restricció.

L'objectiu d'aquesta Zona de Baixes Emissions és reduir la circulació de vehicles a Barcelona, sobretot la dels més contaminants, i així reduir els nivells de contaminació. La restricció serà de dilluns a divendres de 7 del matí a 8 del vespre i es calcula que afectarà a 50.000 vehicles. Concretament, els que tindran restringida la circulació seran els turismes de benzina matriculats principalment abans del 2000 i els de dièsel matriculats abans del 2006. També afectarà a les motocicletes i altres vehicles lleugers matriculades abans del 2003. Cap d'aquests vehicles disposarà del distintiu mediambiental i per tant no podrà circular per la Zona de Baixes Emissions. Els vehicles matriculats posteriorment sí que rebran l'etiqueta mediambiental i podran circular per Barcelona a partir de l'1 de gener.

El president de l'Associació de Tallers Automobilístics del Maresme, Joan Alamany, assegura que el fet de no saber si un vehicle podrà circular per Barcelona o no genera preocupació entre la gent. Recomana consultar-ho amb experts. També es pot consultar al web de la Zona de Baixes Emissions.

Fins a 66 càmeres seran les encarregades de controlar que no circuli cap vehicle no autoritzat per la Zona de Baixes Emissions. Els que ho facin, seran sancionats amb multes d'entre 100 i 500 euros en funció del cas. Unes multes que no entraran en vigor, però, fins a l'1 d'abril. Durant aquests tres mesos, s'enviaran "notes pedagògiques" per informar els conductors de la infracció que han comès.

És per això que molts usuaris de vehicles sense etiqueta ambiental optaran per utilitzar transport públic. Segons un informe del RACC, la meitat dels conductors afectats per la mesura optaran pel tren o l'autobús. Un servei, principalment el de tren, que avui en dia ja supera la seva capacitat. Així ho indica el mateix informe, que assenyala que la línia R1 de Rodalies que travessa el Maresme té entre un 101% i 97% d'ocupació en hores puntes. Pel que fa al Bus Exprés, l'ocupació en hora punta és del 84%.

Tot i considerar que es tracta d'una bona mesura, el regidor de Mobilitat, Juan Carlos Jerez, creu que la Zona de Baixes Emissions s'hauria d'haver complementat amb altres iniciatives com aparcaments dissuasoris o una millora del transport públic. Sense aquestes mesures creu que només es perjudicarà la classe treballadora.

Amb tot, l'Ajuntament de Barcelona ha aprovat una moratòria pels vehicles professionals (com furgonetes, camions o autocars) i pels vehicles de persones amb rendes baixes que necessitin utilitzar-lo per treballar. Encara que no compleixin amb la normativa, podran circular, previ registre, fins al 31 de desembre del 2020. D'altra banda, estan exempts de complir la normativa, entre d'altres, aquells vehicles que transportin persones malaltes que no puguin utilitzar el transport públic o estiguin en tractament periòdic.

Els altres vehicles que no compleixin amb la normativa podran demanar fins a deu autoritzacions l'any per circular per la Zona de Baixes Emissions.

 

Informa: S.Ruiz