L’Estat no mourà el tren a l'interior del Maresme a mitjà termini

El secretari general d'Infraestructures del Ministeri de Transports i Mobilitat, Xavier Flores, considera prioritari resoldre els problemes urgents de l'R1. S'ha encarregat un estudi per estudiar les vulnerabilitats de la línia i solucionar-les

Fotografia: tvmataró

El govern espanyol descarta, ara per ara, traslladar la línia R1 de la costa a l'interior. El secretari general d'Infraestructures del Ministeri de Transports i Mobilitat, Xavier Flores, ha deixat la porta oberta a debatre el projecte en un futur amb el territori, però assegura que la prioritat és resoldre els problemes urgents que té el servei de Rodalies al Maresme. Ho ha dit després de reunir-se aquest divendres al Consell Comarcal del Maresme amb el president de l'ens Damià del Clot i una quinzena d'alcaldes i alcaldesses de la comarca. Ha explicat que el trasllat de la via a l'interior del Maresme que es tracta d'un projecte multimilionari i difícil d'executar que s'ha de debatre de manera global.

Si es fa un debat de desconstrucció, crec que s'ha de fer de forma global. La responsabilitat que tenim és que demà els usuaris han de seguir utilitzant el tren. Mentre tinguem aquesta responsabilitat el que hem de fer és dimensionar solucions perquè això sigui així. El trasllat de la línia a l'interior de la comarca és un projecte multimilionari i que és un tot o res. Hi ha unes dificultats intrínseques, de caràcter tècnic i de per on passaria, en un entorn molt urbanitzat i orogràficament complex. Per tant, si fos tan fàcil ja estaria fet fa molts anys. Xavier flores, secretari general d'Infraestructures del Ministeri de Transports i Mobilitat

Per resoldre els problemes de l'R1 al seu pas pel Maresme, el secretari general d'Infraestructures ha anunciat que s'encarregarà un estudi per determinar quins són els punts de la línia que tenen un problema i la millor manera de reforçar-los. Una de les possibilitats pot ser amb esculleres com el tram entre Mataró i Cabrera, però no és l'única. Es preveu que l'estudi estigui enllestit en un any o any i mig. Tot i això, la voluntat és poder implementar mesures el més ràpid possible. 

Volem que les actuacions siguin el més curt termini possible. Les haurem d'acordar i treballar amb Costes, però que volem que es puguin implementar el ràpidament possible. Hem d'analitzar on tenim problemes i elements de vulnerabilitat en els que hem d'actuar amb mesures que ja hem fet o altres que puguin sortir. És el camí més ràpid i eficient per protegir-nos. No fer-ho seria equivocar-nos. Xavier flores, secretari general d'Infraestructures del Ministeri de Transports i Mobilitat

El secretari general d'Infraestructures del Ministeri de Transports i Mobilitat també ha assegurat que en un any està previst que comencin les obres d'ampliació de l'estació d'Arc de Triomf de Barcelona. Uns treballs que ja estan licitats, segons Flores, i que han de permetre que els trens de la línia R1 tinguin més capacitat.

 

Protegir l'R1 dels temporals
A més de millores de la línia com l'ampliació de l'estació d'Arc de Triomf de Barcelona, el president del Consell Comarcal del Maresme, Damià del Clot, considera que s'ha de protegir la línia del tren dels temporals per evitar situacions com la que es va produir a Santa Susanna a finals de març quan les onades van descalçar el lateral de la via de tren. Uns reforços que considera prioritaris sobretot pels municipis del Maresme que no tenen port.

Som una comarca molt vulnerable a episodis de llevantades, tempestes i rierades. Cada vegada que hi ha un d'aquests episodis, el principal mitjà de transport públic de la comarca se'n resenteix i els ciutadans veuen impossibilitat l'accés als llocs de treball o a la universitat. Les inversions s'han de fer, però hem de parlar de quines. Ara mateix no et podria dir quines exactament s'han de fer, però s'han de fer inversions. Sobretot en els 10 municipis que no tenen port, perquè són encara més vulnerables que els que tenen port. Damià del Clot, president del Consell Comarcal del Maresme.

Les afectacions de les obres que s'estan fent a la xarxa de Rodalies i el nou projecte d'estació han centrat les qüestions traslladades des de Mataró a la reunió. Segons el regidor de Mobilitat, Juan Carlos Jerez, des del Ministeri i Adif es mostren optimistes en què aviat es notin les millores a la xarxa ferroviària. Jerez, però, creu que els canvis trigaran a fer-se notar. El regidor de Mobilitat també ha explicat a micròfons de tvmataró que des del Ministeri no es contempla fer una nova estació a Mataró, sinó millorar l'actual.

Trigarem uns anys a notar una millora substancial perquè hi ha moltes coses encara per fer. Nosaltres necessitem més capacitat, més freqüència i més fiabilitat. Crec que això encara no estan en disposició de garantir-nos-ho aviat, em tranquil·litza saber que hi estan treballant. Sobre el nou projecte d'estació, confirmen que estan parlant del disseny i les possibilitats de fer millores a l'estació. De fet, ells no parlen d'una nova estació, sinó d'unes millores per fer-la més accessible. El més important és que estem treballant plegats per aquest objectiu comú. Juan Carlos Jerez, regidor de Mobilitat de Mataró.