Els treballs, que tenen una durada de vuit mesos, permetran augmentar els quilòmetres i connectar els carrils bici de la ciutat

La bicicleta s'obre pas a Mataró. I és que l'Ajuntament ha iniciat aquesta setmana les obres de l'anella ciclista de la ciutat. Els treballs, que tenen una durada de vuit mesos, permetran augmentar els quilòmetres de carril bici a la capital del Maresme i millorar-los i connectar-los amb els trams ja existents. Mataró té ara mateix uns 6.500 metres d'espais senyalitzats i aptes per a la circulació amb bicicleta.
El nou projecte preveu sumar-hi 8.500 metres més per configurar un traçat de 15 quilòmetres que transcorre de manera perimetral pels límits del Centre-Eixample, i coincideix amb les vies considerades com a xarxa primària viària. D'aquesta manera es vol facilitar els desplaçaments fins als polígons d'activitat econòmica, el TecnoCampus, l'estació de Renfe i altres dels llocs i equipaments que generen més mobilitat a la ciutat.
Aquesta anella ciclista es complementa amb ramals de connexió que comuniquen aquest perímetre amb el centre de Mataró i es connecta amb els municipis d'Argentona i Cabrera de Mar –pel Camí del Mig- i amb Sant Andreu de Llavaneres, aquest últim a través del Camí de les Cinc Sènies.En total, s'habilitaran 12 nous trams de carrils bici segregats del trànsit motoritzat. Un d'aquests trams serà l'arranjament i actualització del Camí del Mig.
Pel que fa als treballs, es duran a terme tasques de pavimentació i reposició d'elements de vialitat, modificació de semàfors, senyalització horitzontal, vertical i elements d'abalisament i protecció, instal·lació de plataformes d'accés a autobusos i aparcaments per a bicicletes. La creació dels carrils bici suposa una reordenació de la mobilitat d'aquests vials, i per tant canvis en la distribució d'usos de la calçada i, en alguns casos, també de l'espai destinat a estacionament. Es prioritzarà el recorregut per la calçada.
Les obres, que han començat pel tram de la Ronda Alfons X El Savi i el Camí de la Geganta, s'emmarquen en el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible i tenen un import de més de 750.000 euros. Pel seu finançament es compta amb una subvenció dels fons FEDER provinents d'Europa que permetrà assumir el 50% del cost de l'obra. A més la Diputació de Barcelona també hi ha destinat una subvenció de 50.000 euros.
Precisament una de les línies estratègiques del nou Pla de Mobilitat és prioritzar el vianant i la bicicleta a la xarxa viària, i es marca com a repte per al 2024 aconseguir que el 50% dels desplaçaments a Mataró es facin a peu o amb bicicleta. Per extensió, es preveu aconseguir una disminució dels nivells de partícules de CO₂ presents a l'aire, que es calcula en 34,78 tones per cada quilòmetre de carril bici construït (l'equivalent a treure de la circulació 1.589 cotxes).