Entren en funcionament les càmeres unipersonals de la Policia Local

Es tracta 14 aparells integrats als uniformes dels agents que permetran enregistrar les actuacions policials i així poder utilitzar, si és necessari, les imatges com a prova

La Policia Local de Mataró disposa des d’ara d’una nova eina tecnològica de cara a les seves tasques més complexes. Es tracta de càmeres unipersonals integrades als uniformes que permetran enregistrar l’actuació dels agents i, si és necessari, poder utilitzar les imatges com a prova davant la justícia. Seran els propis policies els que decidiran activar la gravació de la càmera, i hauran d’informar de l’inici de l’enregistrament a la persona amb la qual estiguin interactuant. D’aquesta manera, el cos busca que les gravacions permetin tenir un testimoni objectiu de l’actuació policial.

De moment s’han incorporat 14 d’aquestes càmeres, dins d’una prova pilot que durarà uns tres mesos.

David Bote (alcalde de Mataró): Són 14 càmeres que s’incorporen a les armilles dels policials i que estan adreçades a donar seguretat i també permetre guanyar testimonis o proves en aquelles actuacions més complexes.

Amb la inclusió d’aquests ginys també es vol incrementar la seguretat tant dels propis agents com de la ciutadania en general. L’ús d’aquests dispositius està subjecte a la normativa sobre videovigilància policial i protecció de dades. El control i supervisió del seu ús depèn de la Comissió de Control dels Dispositius de Videovigilància de Catalunya.

En aquest sentit, l’intendent sotscap de la Policia Local, Xavier Santajuliana, ha volgut recalcar la voluntat de que les gravacions siguin un testimoni “fidedigne” de les actuacions policials en els que s’utilitzin.

Xavier Santajuliana (intendent sotscap de la Policia Local): Aquest sistema està previst perquè la gravació que es dugui a terme, justament, es converteixi en una prova fidedigne de l’actuació policial. Això implica que en cap moment és possible la seva manipulació i, per tant  el sistema és altament segur a tots els nivells. Per tant pot ser utilitzat com a una prova fiable de cara als processos judicials i administratius.

Amb la posada en marxa d’aquesta prova pilot, Mataró segueix el camí marcat per d’altres cossos de seguretat de grans ciutats que ja fa temps que fan servir aquesta tecnologia.

Una aposta tecnològica que va més enllà

Les càmeres unipersonals de la Policia de Mataró s’emmarca en la voluntat del cos d’utilitzar eines tecnològiques per fer un salt endavant en eficiència i donar un millor servei a la població.

En aquest sentit, s’està treballant per la posada en marxa d’altres recursos com una aplicació i la instal·lació de càmeres de vigilància a la via pública per millorar l’eficàcia i l’eficiència en la gestió de la seguretat ciutadana i el trànsit. Pel que fa a les càmeres, unes 45, des de l’Ajuntament ja s’ha avançat que està previst que “en uns 5 mesos” ja puguin estar desplegades.