Comencen a arribar els tests de detecció ràpida de COVID-19 a Espanya

Aquest migdia, la compareixença informativa del comitè de crisi del coronavirus ha posat sobre la taula noves dades pel que fa al nombre d’infectats, morts i persones que ja han rebut l’alta a Espanya. D’una banda, Fernando Simón, director del Centre d’Alertes i Emergències Sanitàries, ha anunciat que la xifra de positius ha arribat als 28.572 casos, 3.646 dels quals són nous infectats. Segons Simón, el més preocupant és que 3.475, al voltant d’un 12% del total, corresponen a professionals sanitaris. D’altra banda, el nombre de morts ja se situa als 1.720. La xifra positiva és la referent a les persones que han rebut l’alta hospitalària. A hores d’ara són 2.575.

Un dels anuncis més rellevants que ha fet Simón durant la seva intervenció està relacionat amb la distribució de tests que determinen la tinença o no del virus d’una manera pràcticament instantània. Actualment, aquests tipus de tests s’estan important de fora del país a la vegada que s’han començat a produir a nivell nacional. S’ha establert que les proves es distribueixin de manera equitativa, és a dir, en funció de la situació de cada comunitat. L’objectiu és conèixer la transmissió real del virus entre la població, identificar els casos positius per garantir el seu correcte aïllament, evitar el confinament de persones que no tinguin el virus i plantejar noves estratègies per les properes fases. En primer lloc, aquests tests es faran servir als hospitals tant en pacients com en personal sanitari. En segon lloc, s’utilitzaran a les residències de gent gran per poder separar a temps aquelles persones que donin positiu. A partir d’aquí, es faran arribar a la totalitat de la població. Es calcula que en els propers 3-4 dies es podran fer servir en aquells casos més greus.

Pel que fa al col·lapse sanitari que diferents científics afirmen que es produirà el proper dimecres, Simón ha volgut deixar clar que no és senzill establir una data exacta perquè les dades amb les quals es treballen, corresponen només a casos notificats. Segons el seu punt de vista, el col·lapse arribarà 1 o 2 setmanes després d’assolir el màxim nombre d’infeccions ja que llavors serà quan coincidiran als hospitals aquells pacients que surten de les UCIs amb els nous casos detectats. Una altra situació que comportaria la saturació del sistema sanitari seria l’augment sobtat de pacients que requerissin cures intensives. Aquesta circumstància, creu que podria produir-se en alguns punts de l’estat però que no seria una tendència generalitzada.

Des del decret de l’Estat d’Alarma, una de les crítiques més recurrents que estan rebent les mesures preses pel govern espanyol és la falta de confinament total referida, sobretot, al tancament de les comunitats autònomes. Fernando Simón, en la mateixa línia que va expressar ahir el president Pedro Sánchez, ha volgut deixar clar que les accions que s’estan duent a terme són prou severes per a garantir que s’estabilitzi la corba d’infeccions i que, en un futur, disminueixi. Tot i així, ha volgut tornar a fer una crida a la ciutadania perquè es compleixin de manera estricta les mesures de confinament i neteja. Si aquestes accions es relaxen abans d’hora, diu, suposaria fer un pas enrere molt important.

Durant la compareixença també han pres el torn de paraula Miguel Ángel Villarroya, cap de l’Estat Major de Defensa; Jose Ángel González,  comissari general ministeri de l’Interior; i Laurentino Ceña, director Operatiu de la Guàrdia Civil. Des dels seus diferents àmbits d’actuació, han afirmat que estan treballant per garantir que es compleixin, precisament, les mesures de confinament. Destaquen que, malgrat les actuacions que han hagut de fer, en línies generals la població està demostrant la seva responsabilitat i solidaritat.

Finalment, també ha intervingut la secretària general de Transports, Maria José Rallo per aportar les dades relatives a la mobilitat a l’estat espanyol. L’entrada en vigor de l’Estat d’Alarma ha comportat un descens important dels desplaçaments. Pel que fa a Cercanias, la reducció és del 12%; mitja i llarga distància (AVE i Renfe) ha registrat una utilització per sota del 10%; en autobusos de llarga distància la disminució és del 94%; finalment, l’ús del transport aeri s’ha reduït un 72%. En relació amb la circulació de vehicles lleugers per les carreteres de l’estat, aquesta ha disminuït un 70. Per acabar, també ha baixat un 22% els desplaçaments de vehicles pesants. En aquest cas, la reducció és inferior ja que són els encarregats de garantir l’abastiment de productes a la població. Maria José Rallo ha assegurat que no hi haurà problemes d’estoc a les botigues de productes de primera necessitat.

Informa: L.Sanmiquel