La COVID fa perdre l’essència de l’atenció primària

Els professionals asseguren que no poden atendre pacients crònics i domicilis per l’onada que ha representat la pandèmia en el seu dia a dia

Els professionals del CAP de Mataró Centre alerten que els falten mans. El gran volum de feina que els ha generat la pandèmia, sumada a la que ja tenien, fa que necessitin més personal. La gestió i detecció de casos de coronavirus fa impossible fer seguiment a pacients crònics i recuperar les visites a domicili que feien habitualment. Tot plegat ha obligat als professionals del centre a relegar l’activitat que feien des de tota la vida a un segon pla. Ara com ara no poden atendre el dia a dia de la cura, acompanyament a les persones i prevenció i promoció de la salut. Això està fent viure un dol als professionals, que ara han d’atendre a través d’internet, telèfon o molt més puntualment, als pacients als qui segueixen des de fa molts anys.

El CatSalut ha destinat una partida a la contractació de personal dels seus centres d’atenció primària i el CAP de Mataró centre espera incorporar en les setmanes vinents més personal d’infermeria i administració.

Uns professionals que han d’ajudar a descongestionar la complicada situació que viu el centre, especialment les darreres setmanes, des de la segona onada de la pandèmia. Precisament en aquesta segona onada, el CAP de Mataró centre ha arribat a gestionar fins a 80 PCR diàries. Un volum de feina que s’afegeix a la gestió dels nombrosos casos positius i contactes estrets que els arriben diàriament. Des de fa 3 setmanes arriben moltes demandes de PCR i en els principals pics de peticions, s’ha hagut de donar hora a 3 o 4 dies vista per poder fer la prova.

L’atenció presencial de pacients es fa, en aquest context, molt complicada. Els professionals compten amb una disponibilitat de cites molt més limitada perquè cal tenir en compte el temps per a la desinfecció i també evitar l’aglomeració de persones a les sales d’espera. És per això que cal prioritzar quins pacients poden ser atesos a les instal·lacions i molts d’ells s’atenen per telèfon o a través de l’aplicació de la Meva Salut. 

Informa: C.Sánchez