60.000 vianants passen cada dia pel centre de la ciutat

Mataró continua invertint amb el Pla d’Impuls del Centre. Després del Nadal dedicarà 1.267.000 euros en reurbanitzar el carrer Sant Josep i renovar el clavegueram. El pressupost pel 2023 també contempla una partida per pacificar el carrer Argentona.

Fotografia: tvmataró

El Centre és un dels eixos comercials més potents de Mataró. De fet, segons dades de l’Ajuntament, cada dia passen 60.000 vianants per aquesta àrea. Aquesta afluència de persones ha atret un gran volum de negocis. De fet, a dia d’avui, el comerç representa un 45% de l’activitat que s’hi realitza. Un 17% l’ocupa la restauració i un 33% el sector serveis.

Per potenciar aquestes xifres, des del consistori es va posar en marxa el Pla d’Impuls del Centre, i una de les properes actuacions contemplades és la remodelació del carrer Sant Josep. Una obra però, que no començarà fins al febrer, un cop acabada la campanya de Nadal.

Núria Moreno (regidora de Promoció de Ciutat i Comerç): Està previst, perquè així ho vam consensuar amb el propi sector de comerç i concretament amb els comerços del carrer Sant Josep, com havia passat la pandèmia i havien quedat ressentits, van demanar que hi hagués una campanya de Nadal on no es veiessin afectats amb les obres. Per tant, ens esperarem que puguin fer la campanya de Nadal amb normalitat. Un cop acabada la campanya, al voltant del mes de febrer, començarem amb la remodelació del carrer Sant Josep.

El projecte preveu una pacificació del vial. Les voreres i la calçada quedaran anivellades per afavorir i potenciar el pas de persones. Una pacificació que ha de comportar una dinamització del comerç de la zona.

Núria Moreno (regidora de Promoció de Ciutat i Comerç): Sabeu que és un dels carrers que és una artèria que uneix una part important de la ciutat de Mataró amb els barris de Cerdanyola, el Pla d’en Boet... I connecta amb el centre de la ciutat. Al carrer Sant Josep tenim un gruix important de comerç i de serveis, per tant, el nostre objectiu és impulsar l’economia i el comerç d’aquell tram del carrer.

La licitació, encara no adjudicada, compta amb un pressupost de gairebé 1.267.000 contemplats a les comptes municipals del 2022. Gairebé la meitat d’aquest import es destinarà a la millora del clavegueram i la resta, servirà per reurbanitzar la via. Aquest pressupost s’ha augmentat respecte l’inicial a causa de l’increment de costos dels subministraments. Pel que fa a la durada de les obres, es calcula que serà de 8 mesos. Un interval de temps en el qual se solaparan les tasques de reurbanització del carrer i la renovació del clavegueram.

La inversió en el PIC no finalitzarà amb la pacificació del carrer Sant Josep. Al pressupost aprovat pel 2023 s’hi inclou una partida d’1 milió d’euros per reurbanitzar, també, el carrer Argentona.

 

El Pla d’Impuls del Centre, continua el seu desplegament

Des que es va impulsar el Pla d’Impuls del Centre són algunes les accions que ja s’han dut a terme. Una d’elles va ser la posada en marxa de les zones reservades per a la Distribució Urbana de Mercaderies (DUM). A banda, i com a grans obres de moment, s’ha millorat el paviment de la plaça Santa Anna i s’ha remodelat el Camí Ral. També s’han instal·lat jardineres i bancs distribuïts entre la Plaça Santa Anna i La Riera. Actualment, s’estan rehabilitant les façanes de l’Ajuntament. Les obres han de durar un any i en els primers sis mesos, s’estan realitzant tasques de taller. De cara al futur, hi ha prevista la reurbanització del carrer Sant Josep i, també, la del carrer Argentona. L’objectiu del Pla d'Impuls del Centre és millorar la imatge dels carrers i posar en valor l'espai urbà, patrimonial i arquitectònic de Mataró.

 

Definir el projecte APEU, proper objectiu de Mataró

El projecte de les Àrees de Promoció Econòmica Urbana Comerciales, en el qual Mataró hi participa, es va definir al 2021 i implicava la recepció d’una subvenció de 40.000 euros per part de la Diputació de Barcelona per millorar l’espai i la competitivitat de les activitats econòmiques de la localitat i afavorir la creació d’ocupació i la reducció de locals buits. En el cas de la capital del Maresme, la candidatura de Mataró per formar part d’aquesta prova pilot comptava amb el suport del sector comercial i econòmic de la ciutat.

A dia d’avui, des de l’Ajuntament s’ha treballat per conèixer l’oferta d’establiments en planta baixa existents al centre de la ciutat. D’aquesta manera, s’han pogut identificar locals buits per així començar a estudiar a quines activitats econòmiques es podrien destinar. Al llarg d’aquest temps, també s’ha dut a terme una enquesta als representants de diferents establiments situats en carrers del Centre que podrien formar part de l’APEU.   

D’ara en endavant, queda pendent fixar les línies estratègiques potencials de l’APEU amb la taula transversal formada per un equip tècnic municipal i representants del comerç i l’hostaleria de la ciutat: NEM, Gremi d´hostaleria i turisme de Mataró i el Maresme, Plaça Gran i Casc Antic, FAGEM, PimeComerç i Cambra de comerç de Barcelona. A més, també s’està avaluant un pla d’actuació per quantificar el pressupost que requerirà.