Noves eines per actuar en les ocupacions que generin problemes de convivència

L’Ajuntament incorpora novetats al protocol d’actuació en les ocupacions que generen problemes de convivència. En el marc del protocol, ara es trasllada tota la informació necessària als serveis municipals que podrien intervenir per evitar riscos per a les persones davant d’irregularitats o danys que afectin l’estructura de l’immoble, l’habitabilitat o la salubritat. En cas que des del servei de Llicències, Habitatge i Salut Pública ho considerin oportú, es podria desallotjar l’immoble preventivament. Aquesta va ser per exemple l’actuació que es va portar a terme la setmana passada amb l’ocupació del primer pis de l’antic local ocupat El Teler, al Camí Ral. 

A més, l’Ajuntament també treballa des de l’acció comunitària i els serveis a la ciutadania per resoldre la vulnerabilitat i les situacions de risc d’exclusió social que es detectin en aquests casos. En aquest cas, la Unitat de Convivència i Civisme de la Policia Local treballa de la mà d’altres serveis municipals com Serveis Socials, Mediació Ciutadana i la Direcció d’Acció Comunitària. Precisament, des de la mediació, l’Ajuntament va tapiar de forma subsidiària, per evitar noves ocupacions, el local de l’antiga seu d’una entitat bancària a la Via Europa número 169. Després de la feina de mediació de Policia Local i Mossos d’Esquadra, les dues persones que hi vivien haurien accedit a deixar l’immoble.

Fins al moment, seguint el protocol, la Unitat de Convivència i Civisme de la Policia Local recollia les dades de les ocupacions conegudes, n’identificava els ocupants, informava els propietaris i veïns dels seus drets, notificava els fets a les subministradores per evitar fraus i feia tasques de mediació, en les que en alguns casos es podia evitar intents d’ocupació. Totes aquestes accions es continuen portant a terme, i s’hi afeigeix tant la intervenció de serveis municipals que puguin portar al desallotjament per evitar riscos derivats de l’estat de l’immoble com el reforç en el suport als casos de risc d’exclusió social en col·laboració amb altres serveis municipals.

La Unitat de Convivència i Ciutadania de la Policia Local es va crear el 2017 per gestionar les ocupacions que generaven problemes de convivència a la ciutat, però la majoria de casos es resolen per via judicial. Al llarg de l’any passat la intervenció policial va evitar o resoldre 39 ocupacions i entre gener i maig d’aquest 2020 s’han resolt o evitat 19 ocupacions. 

Informa: C.Sánchez

Tags: