Mataró ha completat el 17% d’accions en l’estratègia pel clima fins al 2030

L’Ajuntament ha creat el web “Mataró pel clima”, que vol involucrar la ciutadania en els progressos per la millora del medi ambient que es fan des de la ciutat

L'Alcalde, David Bote, i Xesco Gomar, Regidor de Serveis, Sostenibilitat i Transició Ecològica i Cultura

Mataró ja ha aconseguit realitzar un 17 per cent de les 100 accions previstes pel 2030 en el Pla d’acció per l’energia sostenible i el clima (PAESC). El 75% de les que queden pendents estan en procés. L’Ajuntament ha presentat l’estratègia Mataró pel clima a la coberta fotovoltaica de l’Escola Marta Mata aquest divendres, coincidint amb la celebració el 26 de març del Dia mundial del clima.

El 2018 l’Ajuntament va aprovar el PAESC per reduir en més d’un 40 per cent les emissions de CO₂ el 2030, en comparació amb el 2005, amb l’execució d’un centenar d’actuacions. Un pla molt tècnic, que ara s’ha resumit i reformulat en el document Mataró pel clima, més entenedor i accessible a la ciutadania. Compta amb 100 accions estructurades en 4 àmbits: energia, consum, territori, i governança i comunicació i 12 línies d’acció. Precisament per aconseguir traslladar els avenços en l’àmbit del clima a la ciutadania s’ha posat en marxa la pàgina web www.mataro.cat/mataropelclima. Al web, s’hi recullen i actualitzen els indicadors de sostenibilitat més importants i explica les vulnerabilitats de la ciutat o un apartat amb recursos perquè la ciutadania pugui contribuir en la lluita per rebaixar les emissions.

En aquest web es recullen els avenços en favor del clima a Mataró. Alguns d’ells són, per exemple, la finalització aquest any de  cobertes fotovoltaiques a l’Escola Marta Mata, l’Institut Miquel Biada i el Poliesportiu Teresa Maria Roca. La previsió és instal·lar, durant aquest mandat, una quarantena de cobertes fotovoltaiques a equipaments públics, com la pista poliesportiva coberta de Cerdanyola i l’edifici de Via Pública. El recentment aprovat Pla de Mobilitat Urbana Sostenible també planteja més de 70 accions per aconseguir un canvi modal potenciant la mobilitat a peu, en bici i en transport públic en detriment del vehicle privat. Precisament, la previsió és que abans de l’estiu es comenci a executar l’Anella ciclista, que ha de duplicar els quilòmetres de carrils bici, passant de 8 a 16. Un pla que també preveu pacificar el trànsit implantant la zona 30 a la major part de vies i convertir Mataró en zona de baixes emissions. En aquesta línia, l’Ajuntament treballa per fer un estudi sobre la contaminació de l’aire amb la col·laboració de la Diputació.

D’altra banda, i pel que fa a la posada al dia de l’enllumenat públic, un 79 per cent dels punts de llum de Mataró, un total de 16.500, funcionen amb LED. Amb la implementació total d’aquesta tecnologia, el consum de l’enllumenat públic es reduirà en 1,2 milions de quilowatt a l’any, el que es tradueix en un estalvi de 200.000 euros a l’any i 479 tones a l’any de CO₂.

Informa: C.Sánchez