El Mercat del Film celebra la seva 12a edició

Ho ha fet amb la projecció d’un llargmetratge de kilòmetre zero, diversos curts d’origen local i una marató d’animació.

Mataró ha preparat les crispetes per gaudir del millor cinema de proximitat, i és que de dijous a dissabte diversos punts de la ciutat han servit d’allotjament pel Mercat del Film, una plataforma que reivindica el contingut audiovisual local i els seus creadors.

Va donar el tret de sortida la projecció de la pel·lícula "La paradoja de Antares", del director mataroní Luis Tinoco. El llargmetratge, que transcorre a temps real, narra el debat intern de la protagonista, qui està passant per un moment personal molt complicat i, a la vegada, pel seu millor moment professional, i ha de decidir durant el transcurs de la pel·lícula a què dedica les seves pròximes dues hores.

Tot i portar temps en el sector de l'audiovisual, aquesta iniciativa és el primer projecte creat i dirigit per Tinoco, però, així i tot, està causant una gran impressió, i ja compta amb nominacions als premis Gaudí i als Goya, i es troba disponible a Filmin i Movistar. El director considera que gran part de l'èxit es deu al fet que la pel·lícula convida a reflexionar i també a què els espectadors es poden sentir identificats amb molts dels personatges.

Luis Tinoco, Director: Té mala hòstia, però és part de la gràcia de la pel·lícula, la interacció passiva amb el públic. Vull pensar que és una d'aquelles pel·lícules que en acabar vas a casa pensant "per què ha fet això?" 0 "que hagués fet jo?". És cinema indie però amb un punt universal. Tothom pot entendre la història i veure's reflectit en els personatges.

L'esdeveniment va continuar amb una marató de diversos curts animats per alumnes del TecnoCampus que han realitzat en un curs de deu setmanes. Dins el curs han dut a terme dos projectes, un curtmetratge utilitzant la tècnica de la rotoscòpia i un altre fet amb stop-motion.

Queralt Antu Serrano, Professora curs animació: Fem dos tipus de projectes, un curtmetratge amb la tècnica de la rotoscòpia, que consisteix a calcar fotograma a fotograma un vídeo preexistent. Així els alumnes treballen cadascú una part i entenen que l'animació és un treball d'equip. L'altra tècnica és l'stop-motion, que consisteix a animar ninos de plastilina generalment. Has de posar el nino, fer una fotografia, moure'l una mica, fer una altra fotografia i en posar totes les imatges juntes sembla que es mogui i és molt màgic.

Els alumnes del curs estan d’acord que l’animació és un projecte llarg i difícil, però el resultat val la pena.

Pablo García, Alumne de Mitjans Audiovisuals: La dificultat més gran va ser el personatge, perquè el dia anterior ens van dir que no servia i vam haver-lo de crear de zero en 24 hores.

Javi Gómez, Alumne de Mitjans Audiovisuals: L'animació és molt laboriosa, pero li acabes agafant el gust quan veus el que has aconseguit, i et sents realitzat.

I també es va comptar amb la presència de Pere Clos, director de l'estudi d'animació mataroní OuO, un estudi que porta deu anys treballant per Baby TV, un canal televisiu propietat de Disney. En alguns dels projectes s'encarreguen només d'animar-los, però d'altres són completament de creació pròpia. Clos lloa els esforços dels estudiants, i destaca que l'animació no és fàcil i que requereix molt d'esforç de molta gent durant llargs períodes de temps.

Pere Clos, Director OuO time:Per fer un minut d'animació potser tens deu persones treballant durant un mes sencer. Quan estàs fent un curtmetratge d'estudiant tens poc temps i pocs recursos, i és molt complicat optimitzar-ho. L'animació requereix molta gent i molt temps, i a vegades és difícil veure tota la feina que hi ha al darrere, però hi és.

Des de l'organització estan contents amb la rebuda que ha tingut l'esdeveniment i ja esperen amb il·lusió dur a terme la pròxima edició.

Informa: L. Martorell