Mataró supera amb un aprovat l’ús del català al comerç

Els botiguers de Mataró utilitzen el català en el seu dia a dia però ho fan menys que a d’altres ciutats on la normalització lingüística està més avançada. És una de les conclusions de l’últim estudi de l’Ofercat, un programa impulsat per la Generalitat que té com a objectiu conèixer l’oferta lingüística dels comerços catalans i determinar si hi cal incentivar l’ús de la llengua catalana. Amb els resultats sobre la taula, el Departament de Cultura té previst treballar ara amb l’Ajuntament de Mataró per decidir quines accions dur a terme a la ciutat. 

Mataró va ser objecte d’estudi la tardor del 2018, juntament amb nou ciutats de la província de Barcelona. Segons l’estudi, a ciutats com Vic o Vilafranca, l’ús espontani del català supera el grau de coneixement de la llengua de la població (la mitjana és de 83 punts sobre 100). Però, en canvi, a Mataró aquest ús espontani del català és inferior al seu grau de coneixement. La mitjana en aquest cas és de 52 punts. Aquest fenomen, però, és més marcat a Cornellà o Sant Boi de Llobregat, on la mitjana és de 23 sobre els 100 punts del total.

L’Ofercat fa una radiografia dels comerços a partir de la retolació de la seva activitat i del seu ús oral del català. En aquest últim cas, es compara l’idioma del botiguer amb la llengua del client. Les principals diferències es donen segons si els botiguers són de l’Estat o nouvinguts, però també en funció de l’establiment. Els valors més alts, els obtenen els mercats i les botigues a peu de carrer. En canvi, les grans superfícies tenen valors alts en retolació i en adequació a la llengua del client, però inferiors en d’altres paràmetres.

L’Ofercat és un programa coordinat per la Direcció de Política Lingüística de la Generalitat i el Consorci per a la Normalització Lingüística. Des del 2008 s’ha aplicat a 20.000 establiments de 36 municipis catalans, entre ells, Mataró.

Informa: B.Doñate