L'empresa Nanotargeting desenvolupa una nova teràpia contra el càncer

L’or és un material biocompatible, és a dir, pot estar en contacte amb teixits humans sense causar danys. Però, a la vegada, l’or multiplica l’efecte de la radioteràpia. És gràcies a aquesta doble característica que Nanotargeting, una start-up ubicada al TencoCampus, està desenvolupant un nou mètode per lluitar contra el càncer d’una manera més efectiva i menys perjudicial. Darrera de Nanotargeting hi ha l’Aurora Conill, cap de projectes, i en Joan Comenge, cap científic. L’objectiu és utilitzar partícules d’or un milió de vegades més petites que un mil·límetre com a vehicle per transportar fàrmacs directament als tumors sense afectar la resta d’òrgans o de teixits. Ho volen fer, a més, aprofitant que l’or intensifica l’efecte de la radioteràpia sobre les cèl·lules cancerígenes.

L’estudi el va començar en Joan Comenge a l’Institut Català de Nanotecnologia l’any 2007. Al 2012, Nanonica, una empresa suïssa que està al darrera de Nanotargeting, es va fixar en el projecte i va decidir apostar-hi per fer-lo realitat. Calculen serà comerciable en tres o quatre anys. De moment, han pogut demostrar que funciona tant al laboratori com a escala industrial. Ara esperen poder començar els estudis en animals i, en un any, en persones.

Aquesta recerca els ha fet mereixedors del premi al projecte més innovador de l’Estat espanyol en el certamen “Red Innpulso”, on van representar Mataró juntament amb l’alcalde David Bote. Per Bote, Nanotargeting s’alinea en el projecte Mataró 2022 de crear llocs d’ocupació de qualitat i que aportin valor afegit.

De moment, Nanotargeting centra la seva recerca en la lluita contra el càncer, però en vistes al futur volen investigar quina aplicació té aquesta teràpia sobre altres malalties o medicaments, com els antiinflamatoris.

 

Informa: S.Ruiz