Dormir vuit hores i fer esport, remeis contra la síndrome postvacacional

Aquest dilluns, el primer del mes de setembre, molts mataronins ja estan treballant de ple, després de l’aturada de les vacances d’estiu. I ho fan amb un problema molt comú per a aquestes dates, el de la síndrome postvocacional. Es tracta d’un trastorn que dura una dues setmanes – si s’allarga ja seria un episodi d’ansietat- i que provoca cansament, insomni, apatia, manca de motivació, distraccions i canvis d’humor. Per superar aquestes dues setmanes d’entrada complicades, es recomana fer una activitat laboral progressiva,  dormir almenys vuit hores cada dia, fer esport i reduir el consum de begudes alcohòliques i de cafè. Ho ha explicat Rodolfo Campos, infermer del CAP Cerdanya de Mataró. 

El síndrome postvacacional pot ser més o menys intens en funció de com sigui la reincorporació al lloc de treball. Si fem vacances fins al dia previ a la tornada, el contrast entre la desconnexió i l’activitat laboral pot accelerar i intensificar els símptomesc. Per això, es recomana tornar de les vacances uns dies abans i situar-nos per acostumar-nos al canvi. L’altra opció a tenir en compte per no patir la tornada a la rutina, ja de cara a l’any vinent, seria planificar les vacances, fer-les més esglaonades i, si és possible, poder començar a treballar a meitat de setmana, és a dir, fer-ho un dimecres en lloc de fer-ho un dilluns.

El síndrome postvacacional pot derivar en episodis d’ansietat, però també en depressió, si la persona que el pateix arrossega problemes mentals previs.