L'Ateneu de la Fundació Iluro mostra una retrospectiva de Colita

L’Ateneu de la Fundació Iluro acull aquests dies la mostra ‘Colita, perquè sí’!, una retrospectiva d’aquesta fotògrafa barcelonina vinculada a la Gauche Divine i considerada avui dia com a un dels referents fotogràfics més importants de la segona meitat del segle vint. 

Nascuda el 1940 com a Isabel Steva Hernández, Colita va iniciar la seva carrera de la mà del fotògraf Oriol Maspons, qui la va col·locar com a ajudant del també fotògraf Xavier Miserachs. 

La Colita més jove va retratar els gitanos de Somorrostro i Montjuïch, i els bailaors Carmen Amaya, La Chunga o Antonio Gades, els quals admirava. També va fotografiar el món del cinema per a revistes com ‘Fotogramas’ i els màxims exponents de la Nova Cançó: seves són les portades dels discos de l’època de Joan Manuel Serrat, Raimon o Guillermina Motta. 

Però si l’obra de Colita destaca és per la seva voluntat de transgressió. Els retrats que va fer de Terenci Moix o Teresa Gimpera com a símbols de la Gauche Divine - moviment d’intel·lectuals d’esquerres oposats al Franquisme- van ser censurats a principis dels anys setanta en una exposició que ja deixava entreveure cap a on anava la seva carrera. Això és: documentar els canvis polítics de l'època des d’una visió progressista i feminista, segons explica la comissària de la mostra, Laura Terré.

L’exposició arriba a Mataró després d’haver-se pogut veure a Barcelona i Madrid. Per al president de la Fundació Iluro, Pere Carlas, exhibir aquesta retrospectiva de Colita és “molt important”. 

‘Colita, perquè sí!’, una exposició impulsada des de la Fundació Catalunya La Pedrera, es podrà veure a l’Ateneu de la Fundació Iluro fins al 29 de juliol.

Informa: B.Doñate/J.Peñaranda